onsdag 3. november 2010

Men print media var ikke død


I min jobb er jeg heldig som får møte mange dyktige mennesker og høre hvordan de jobber med å videreutvikle sitt employer brand og de utfordringene de står ovenfor.

Ikke overraskende er et av de mest vanlige spørsmålene jeg får om dagen, knyttet til hvordan man best mulig kan utnytte sosiale medier. Samtidig møter jeg en økt skepsis til tradisjonelle print kanaler med felles argumenter om at print media er gått ut på dato, er lite effektive, og gir ikke mulighet for å nøyaktig måle suksessraten for annonser og lignende.




Personlig er jeg en tilhenger av måle suksessraten for de investeringane man foretar, men jeg er også opptatt av å bygge argumentene mine basert på faktiske observasjoner og forskning – mye av diskusjonen på dette området derimot, virker å være basert på forhåndsbestemte holdninger og en rekke antakelser.

Enten det er snakk om din virksomhet som en arbeidsgiver, deres produkter eller tjenester; studier viser at print media fortsatt har den høyeste suksessraten i markedskampanjer.
Analyser viser for eksempel at 80 prosent enten skummer gjennom eller leser uadressert reklame. Til sammenligning estimerer man at 2-3 prosent av alle e-post kampanje aldri blir åpnet.

Andre studier viser at 67 prosent av online søk er drevet av ”offline” kampanjer og at organisasjoner dobler sjansen for salg dersom de komplimenterer online markedsføring med print.
Universum har også gjennomført undersøkelser på området for å kartlegge hvor studenter ønsker å lære mer om arbeidsgivere. Som vi ser fra figuren under, kommer bedriftens egne nettsider først før bedriftspresentasjoner og studentmagasiner, men vi ser også at student- og karrieremagasiner  fortsatt har en viktig rolle å spille for arbeidsgivere som ønsker å øke merkekjennskap.

Til tross for slike funn, leser jeg suksesshistorier i media om mennesker som har fått jobb via sosiale media og at denne kommunikasjonskanalen har blitt en viktig del av rekrutteringsprosessen til norske virksomheter. Den økte interessen for temaet virker å være drevet av frykt for hva de tror konkurrentene gjør, ikke fordi selskaper sitter med kompetanse for hvordan de skal utnytte de nye kanalene, men er virkelig sosiale medier utbredt i rekrutteringsprosessen?
Ikke i følge våre undersøkelser; hele 86 prosent av studentene sier at de aldri har fått informasjon fra arbeidsgivere gjennom Facebook. Bare 13 prosent har mottatt informasjon gjennom Twitter.


Enn så lenge kan det være at dette er like greit. Per dags dato sier henholdsvis 50 og 63 prosent av studentene at de ikke er interessert i å motta informasjon fra arbeidsgivere på Facebook og Twitter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar